Wednesday, February 25, 2015

Sjätte dagen i Sydney

Idag gick vi (Daniel, Ryann och jag) upp tidigt för att åka till Blue Mountains. En kompis till Ryann, Elliot, följde också med. Det var lite molnigt när vi lämnade Sydney och det tog nästan en timma innan vi kom ut från Sydneys tätort. Mycket på grund av en krock med sex bilar på deras största bro, vilket störde hela trafiksystemet.
Tyvärr blev vädret sämre och sämre ju närmare vi kom, och regnet började fall lätt när vi nästan var framme. Vi kom till Katoomba och där vi tog av mot Echo Point för se Mount Solitary med dess berömda Three Sisters. Vi parkerade nära utsiktsplatsen och det var uppehåll i regnandet men sikten var mycket begränsad, sikten var kanske 25-30 meter så man fick ha en djävla bra fantasi för att se bergen och träden. Jag hade dock en stor fördel då jag har varit här tidigare 1994 och då var det mycket fint väder. Så jag kunde med viss skicklighet titta åt rätt håll ut i dimman.
Det var även "skyltat" åt vilket håll man skulle titta för att se de olika delarna av Blue Mountains. Så ja, där stod vi fyra plus massor av kineser och tittade ut i dimman för att ev se något.
Men några Three Sisters såg vi aldrig och till råga på allt så började det att regna allt mer. Vi tänkte döpa om det till Dimmiga bergen. Enl. väderkartan skulle det bli bättre väder omkring kl 14 så vi bestämde oss för att fika men inte blev vädret bättre, utan tvärt om. Det började regna allt mer men Daniel fann tröst i en spritaffär som sålde ut sitt lager innan de skulle lägga ned, och han köpte sju flaskor vid och en flaska likör, så han var glad i regnet. Vi gjorde ett sista försök med att vänta ut vädret genom att åka in till Katoomba för att äta lunch. Jag åt en hamburgare och tog en pint Guinness. Daniel fick inte dricka någon öl men han erbjöd mig att köra hem, men tyvärr och till min lycka hade jag redan påbörjat min Guinness, så han fick dricka upp sin Sprite.

Vädret blev bättre och bättre ju närmare Sydney vi kom och då vi kom hem tidigare än beräknat så gick vi på stan och tittade på skor till Daniel och Ryann. Jag själv köpte två par byxor och en av dessa skall jag ha på mig nu på torsdag kväll när vi ska gå på opera.
Det sista vi gjorde på kvällen var gå på iMAX och såg Jupiter descending i 3D.

No comments:

Post a Comment