Friday, February 13, 2015

Sjuttonde dagen på två hjul

Sov ganska länge idag så det blev en snabb frukost. Kan ha något att göra med att det blev ganska sent igår, och kanske en och annan öl.
Daniel har blivit intresserad av cricket och försöker se varje match, och just när jag skall gå så ser han på en final mellan Pakistan och Australien från 1992, så tala om intresse. Hoppas dock att han hinner korrekturläsa sin uppsats då han idag skall träffa Linnéa, en tjej från Sverige som också läser juridik i Stockholm men just nu bor Melbourne. De skall träffas idag för att äta lunch. Daniel skall ev få henne att läsa igenom hans uppsats, som kontroll.

Själv skall jag fortsätta min vandring i Melbourne och dagens första besök blir Victoria Parlament. De har både en Legislative Council Chamber (överhus) och Legislative Assembly (underhus). Det var aktivitet i båda två, men det var mer fart i underhuset där man skrek åt vandra. Man sitter mitt emot varandra och talmannen fick skrika "order, order" flera gånger för att få dem lugna, ungefär som i England. Varje gång någon medlem av underhuset lämnar salen så böjer man sig alltid mot talman för att visa vördnad.

Tog spårvagnen en bit på vägen till Melbourne Museum som var fantastisk och mycket att se, både dåtid, nutid och framtid och det bästa av allt var att det var gratis för mig då jag är så gammal. Började med att gå igenom dåtidsutställningen, det gällde aboriginals ursprung och berättelse om deras liv och religion och det som de kallar Dreamtime, då allting startade. Bunjil var en örn inom deras religion, han flög över land där inget fanns så han skapade världen, han skapade länder, skapade landskap, han skapade människan. Bunjil flög sedan tillbaka till Dreamtime. Det blev senare problem i världen så Bunjil flög ut igen, mot Mount William där han fick syn på sju olydiga kvinnor, sa åt dem att skötta sig och de lovade att de skulle bättra sig, men så hände detta igen och då tog Bunjil de sju kvinnorna till himmelen där de sattes i brand och blev till sju stjärnor, som det även idag pratas om som de sju systrarna, och detta fenomen finns även inom andra religioner.

På museet fanns det även en liten "urskog" där man kunde gå igenom och se denna fågel som liknar en uggla, men som inte är en uggla egentligen. Den heter Tawny Frogmouth, och äter dock grodor och små möss, vilket också ugglor gör.



Detta är mitt värde i motsvarande vikt i guld just nu, det är skönt att ibland veta sig verkliga värde. Efter detta blev jag kaffetörstig (igen) och köpte därför en svart kaffe plus bakelse, för att öka på mitt guldvärde något.


Skellett av en Tarbosaurus som levde för ungefär 70 miljoner år sedan.
Daniel ringde senare och undrade vad jag gör då han satt och drack vin med Linnea på en mysig resturang i en av gränderna i Melbourne, eller "laneway" som det heter här. Vi åt och drack gott och gick sedan ner till en bar som låg vid Yarra River i stadsdelen Southbank. Det blev lite sent även ikväll, så det blir säkert till att sova länge i morgon också.


/Nisse


2 comments:

  1. Öl, olydiga kvinnor och ugglor som inte är ugglor egentligen - mina tre favoritsaker här i livet! Är sparsam med kommentarerna men läser dig dagligen. Önskar mer MC-bilder in action! /Brenner

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete