Saturday, February 21, 2015

Tjugofjärde dagen på två hjul

Sista dagen på två hjul, känns både sorgligt men ändå skönt. För min del blir det nog ingen mer långresa på två hjul men gärna på fyra hjul. Jag tror att Daniel kan tänka sig mer på två hjul men inte med mig.


Frukosten på hotellet bestod av te och Eggs Benedict. Daniel påstår att han även såg Australiens premiärminster Tony Abbott komma in i matsalen, men jag tror inte jag håller med. Hans departement (Department of the Prime Minister and Cabinet) ligger visserligen granne med vårt hotell, så möjligheten finns i och för sig. 
Endast 30 mil kvar på resan och till Sydney. Vägen var rak och tvåfilig hela vägen, gjorde ett kortare avbrott för fika på ett ställe ungefär halvvägs. Lämnade in våra cyklar, vilket gick bra. Vi hade då kört totalt 6398,2 km, så det har blivit en bit. Ungefär som att köra Lidköping - Madrid tur och retur. Vi tog en taxi till vår lägenhet där Ryann mötte oss. Han hade kommit några timmar innan från Shanghai. Både Daniel, Ryann och jag var ganska hungriga så vi tog fram reservprovianten från resan, som vi köpte redan i Perth. Två burkar Heinz ravioli, som inte smakade så mycket om man inte kryddade upp det själv.

Daniels och Ryanns kompis och tillika frisör var i Sydney och hälsade på samtidigt, och passade på att svänga förbi och säga hej. Vi bor på 35:e våningen med en fantastik utsik över större delen av Sydneys centrala delar. Jag har svårt med höjder och sitter inte för nära fönstret. Till min fasa så ville Daniel öppna fönstren för att känna luften. Då de stod och hängde vid fönstret och man kunde höra ljudet från bilar och övrig trafik flyttade jag mig lite längre in i rummet.





Daniel hade tidigare under resan köpt en flaska mousserande vin, som vi skulle öppna när vi hade kommit fram till Sydney och nu var det dags. Flaskan räckte väl till för fem personer och den smakade bra. Det hade nog varit svårt att skilja från fransk champagne vid ett blindtest, men nu var detta en vintage-flaska från 2008 i och för sig.

Vi var fortfarande hungriga och det började bli kväll så vi styrde kosan mot Darling Harbour för att äta hamburgare och öl. Vädret var perfekt, inte för kallt eller varmt. Det tog oss cirka 15 minuter att komma till Darling Harbour till fots och det fanns massor med restauranger på vägen och ganska mycket folk, trots att det var torsdag. Vi gick till en ganska liten hamburgerrestaurang och vi alla beställde nästan samma typ av burgare, men det var bara jag och Daniel som drack öl.




No comments:

Post a Comment