Saturday, February 21, 2015

Tjugotredje dagen på två hjul

Detta är den näst sista dagen på vår resa. Ska lämna in våra motorcyklar i morgon eftermiddag i Sydney. Inga skador på cyklarna och inga större problem, förutom att mitt framdäck har tappat lite luft ibland och att Daniels antispinn inte har fungerat sedan andra dagen på resan.
Jag har vält en gång med motorcykeln när vi hade parkerat för natten och jag skulle flytta på cykeln och hann inte med att ta stöd och välte så Daniel fick hjälpa mig upp men det är enda gången under hela resan som jag har lagt ned cykeln. Daniel har också vält en gång med cykeln. Vi har hittills inte kört på några djur eller gropar i vägen. Men det 30 mil kvar på resan så ev. kan saker hända i morgon på vägen till Sydney.

Vaknade tidigt idag efter en bra nattsömn, åt en näringsrik frukost som vanligt. Vi bestämde oss för att bo på hotell i natt då det fanns ingen bra camping centralt i Canberra. Som vanligt fixade Daniel detta med några knapptryckningar på sin mobil (jag vet inte hur han gör) och plötsligt har vi ett hotell central i Canberra, som heter Hotel Kurrajong.

Vi åkte upp till Red Hill som är en utsikts plats där man kan se större delen av Canberra. Vid utsiktsplatsen fanns ett fik, som tyvärr var stängt. Så vi fixade eget kaffe, hade varmt vatten i en termos plus pulverkaffe, och så åt vi upp de sista av våra kakor som vi har haft med oss nästan sedan början av resan.

Enl. informationen om hotellet så får man inte checka in tidigare än kl 14. Vi försökte ändå då vi var både svettiga och lite trötta och som tur var så gick det bra. Jag tog en dusch för första gången på flera dagar så det kändes skönt. Daniel duschade igår kväll så det fick räcka för honom. Rumservice kom och gav oss en flaska vin gratis eftersom vi inte fick exakt det rummet som vi hade bokat. Den var i och för sig inte kall så vi fick ställa in den i kylen.

Vi hade gångavstånd till parlamentet, och när vi kom dit så tog vi en fika på Queens Terrace Café (kaffe plus en citronpaj) i väntan på en guidad tur som skulle börja kl 15.30. Det var en bra guidning och Daniel hade en del frågor om antalet medlemmar i parlamentet och när man måste bygga ut då alla inte skulle få plats om befolkningen ökar för mycket. Idag så går det en parlamentsledamot på varje 150 000 personer. Dessa parlamentsledamöter får ett bidrag från staten för att kunna ta sig runt och nå ut till sina väljare. De som representerar de mest befolkningstäta regionerna får ett skobidrag och de som är från områden där det är mycket glest mellan människorna så får man bidrag för att kunna flyga för att träffa sina väljare. Och ju större befolkningen blir, desto fler ledamöter behövs alltså och i dagsläget finns det plats för 20 extra stolar som inte används idag. Enligt guiden så är det beräknat att parlamentet ska fungera i 200 år, men förmodligen kommer man att stanna kvar där längre än så eftersom det inte finns något direkt bättre ställe att bygga ett nytt parlament.

Efter rundvandringen så åkte vi upp till taket av parlamenetet som är täckt av en gräsmatta och har en fantastisk utsikt över staden. Vi hann inte se mer av allt som finns att se i Canberra, men parlamentet var en stor upplevelse i sig. Ni som har Android och läser bloggen på telefonen kan se två sfäriska foton av parlamentskammrarna, underhuset och senaten på länkarna nedan.

Efter det begav vi oss tillbaka till hotellet. Var vi ganska hungriga och vi bestämde oss för att äta på hotellet. Vi åt den möraste kött bit vi någon sin har ätit. Ingen av oss är väl speciellt pålästa på hur köttproduktion fungerar, men generellt sett sa servitören att desto mer man mixtrar med uppfödningen (ger korna specialkost etc.) desto mer fett blir insprängt i köttet. Vi åt var sin biff från Angus-kor från sydöstra delen av Australien, som varit uppfödda på säd i 300 dagar och gräns resterande del av tiden. Resultatet var lika fantastiskt som notan var dyr.