Monday, February 23, 2015

Tredje dagen i Sydney

Idag tog jag mig ut på stan kl 11. Daniel och Ryann skall till Victoria Park, där man idag har vad man kallar för "Fair day" under Mardi Gras. Det är en dag när man förvandlar hela parken till en stor utställning med företag och föreningar som erbjuder allehanda tjänster. Man har också en scen med uppträdanden, ett restaurangområde och ett familjeområde med lite enklare karuseller och andra barnaktiviteter.



En av konfrenciererna var Matthew Mitcham, som är en av simhopparna i Australiens OS-landslag. 


Jag var tillbaka till The Rocks då det är mycket att se där, även runt The Circular Quay. Hade tänkt gå till The Australian Museum men kom inte riktigt fram då jag bestämde mig för att istället gå till Hyde Park Barracks Museum där det var en guidad tur på nästan en timma. Barackerna byggdes för att härbärgera fångar mellan åren 1819-1848 (fångarna hade det ganska bra; fick mat två gånger per dag och var ofta hantverkare, så de jobbade alltid utanför barrackerna. Nära till jobbet.) och efter 1848 blev det ombyggt för att ta emot ensamma kvinnor som hade emigrerat till Australien och behövde någonstans att bo innan de fick ett arbete eller blev gifta. Senare blev det en plats för olika myndigheter och på 1920-talet stod barackerna tomma. 1939 bestämde man sig för att riva dem, men då kriget kom emellan så avstannade planerna. 2001 blev det senare uppsatt på FNs världsarvslista.


Vi hade tänkt att träffas runt kl 18 för mat men jag var inte hungrig just då. Daniel och Ryann gick iväg med ett par kompisar de känner sedan tidigare och käkade kinesiskt, mer bestämt från Hunnan-provinsen. På kvällen hade man stängt av gatan nedanför oss (S:t George Street) då det i kväll var en stor parad för att fira det kinesiska nyåret som varade i flera timmar. Det nya kinesiska året började den 19 feb och nu är det fårets år (själv är jag född i råttans år). Det var en fantastik parad. Vi kunde ha sett allt från vårt fönster, men förmodligen i en inte lika fördelaktig vinkel.



No comments:

Post a Comment