Monday, February 23, 2015

Fjärde dagen i Sydney

Daniel vaknade tidigast av oss, så han gick för att köpa bröd, ägg, bacon och lite annat. Daniel och Ryann skulle gå ut på stan medan jag gick till Australian Museum. Det grundades 1827 och museet blev färdigbyggt i mitten av 1860 och hade två våningar och sedan dess har man byggt till ytterligare en våning plus en annan stor tillbyggnad.
Det var mycket att se och det fanns mycket för barn att göra också. Det fanns speciella avdelningar där man visade hur man stoppar upp djur, titta i mikroskop, och även känna och ta på djuren.

Man hade teckningar på fåglar och växter, målade av Daniel Solander. Man hade en hel avdelning angående Australiens farliga djur och hur många de dödar. Man skriver att i snitt dödas en handfull människor per år av djur. Angående världens giftigaste orm, inlandstaipanen, finns det inget inrapporterat dödsfall någonsin.


Däremot så kan dessa djur orsaka dödsfall, på grund av människans rädsla för dessa djur, djur som oftast är räddare för oss än vad vi är för dem. Man skriver att för cirka 12 000 år sedan försvann eller dog 85% av alla djur i Australien och man vet inte riktigt orsaken till detta. Ev. kan människan vara en orsak, en annan orsak kan vara miljöförändringar men ingen vet säkert.


Efter tre timmars vandring tog jag en kopp kaffe och en kaka. Vi hade tänk gå på en konsert i kväll, men det blev lite för dyrt med 95 dollar per person (dryga 700 kronor). Vi bestämde oss för gå på en standup-show i morgon kväll stället.
Därför ville Daniel och Ryann åka till Bondi Beach för att bada och frågade om jag ville följa med, vilket jag tyckte var ett bra förslag. Vi bestämde oss för att åka kl 16, vilket gav mig lite tid för att hämta upp mina R.M. Williams boots som jag köpte igår, men var lite osäker på storleken så jag hade något tunnare strumpor idag för att kunna gå tillbaka och prova igen. Det visade sig att jag kunde gå ned en storlek (9). Skall ha dem när jag går på operan. Ryann tyckte att de var snygga och hade tidigare tänkt köpa likadana skor. Daniel tyckte också att de var snygga och frågade till och med var jag hade köpt dem. Daniel bestämde sig för att vänta lite med att köpa några, då de var ganska dyra.


En kompis till Daniel och Ryann som jag träffat tidigare (samma som de var ute och åt med dagen innan) följde också med till stranden.
När vi väl kom dit sprang jag direkt ut i vattnet, och det var inte speciellt varmt men efter ett tag blev det ganska skönt (när man inte kände hur kallt det var längre). Jag simmade kanske lite för långt då det var stora vågor och starka undervattens strömmar, så det var lite jobbigt att komma tillbaka närmare stranden men det var mycket folk omkring mig som surfade, så det var ingen fara.



När jag kom upp för sola, berättade Daniel att han hade stoppade tån i vattnet och tyckte aat det var för kallt. Med lite övertalning om att det blir lite varmare om man har varit i en stund så följde Daniel med ut igen. När solen började att gå ner så styrde vi kosan hemåt för snabb dusch för att sedan gå ut för att äta. 
Jag ville gå på en indisk restaurang och Daniel hittade en bra restaurang som hade mat både från Indien och Nepal. Jag valde en Chicken tikka masala plus en öl från Nepal som heter Mustang.



No comments:

Post a Comment