Friday, February 6, 2015

Tolfte dagen på två hjul

Vi är fortfarande i Adelaide men vi åker i tidigt i morgon bitti för att köra drygt 60 mil till Port Fairy. Vädret är ganska behaglig med en stabil nivå på 37-39,5 grader och något kallare på kvällen och då mellan 28-30 grader.
Det blev ingen resa till Barossa Vally idag heller så vi skippar den. (Jag var där för 22 år sedan och det räckte för mig). 
Daniel fortsätter med sitt uppsatsskrivande. Jag kommer att fortsätta med mina besök till olika muséer och utställningar.
Jag var imorse och såg lite konst och fotografier av och med aboriginerkonst och kultur. Det var mycket att se. 
Därefter gick jag till den botaniska trädgården och den var förvånansvärt stor och mycket att se. Framförallt hade de en speciell näckrosart som man var stolta över men den var inte i blom just nu tyvärr, så jag fick nöja mig med Blue Lotus of Egypt (Nymphaea caerule). 

När jag kom till Migrationsmuseét så var det stängt på grund av ombyggnad, så jag gick vidare i livet och kom till en stor gågata med mycket affärer, köpte inget däremot, tittade bara. Mitt slutmål för dagen var The Art Gallery of South Australia och där var mycket att se och som tur vad fick jag en guidad tur på cirka en timma som var mycket givande och som slutkläm gick jag på Fashion Icons Exhibition som är en utställning som går runt världen men har sitt säte i Paris.
 
Ikväll får det inte bli försent då vi skall upp tidigt i morgon bitti för att åka vidare.
Så vi börjar tidigt idag med öl, redan kl 16 började vi med en öl på hotellrummet som hade sparat.

På mina vandringar i stan fick jag se att Jamie Oliver har en Italiensk restaurang här och nu sitter vi här. Jag tog dagens special som idag var en ravioli med anka och tryffel. Daniel käkade en halv tagliatelle med tryffel och smör och en halv bläckfiskrisotto. Båda avslutade med var sin tiramisu och kaffe . Gick vidare till Blak Bull för en Ale. Det är fortfarande ganska varmt, 32 grader kl 18.30 lokal tid.

/Nisse

No comments:

Post a Comment