Monday, February 23, 2015

Första hela dagen i Sydney men total 27 dagen på resan

Vi vaknade ganska sent idag och gick och köpte frukost för några dagar framöver i en av butikerna i området. Vår kock (Daniel) fixade bacon och ägg, resten fixade jag och Ryann. Lägenheten är väldigt trevlig med utsikt över rådhuset och centrala staden.



Planerna för dagen var lite diffusa för Daniel och Ryann medan jag hade bestämt mig för gå till National Maritime Museum. Det tog cirka 25 minuter i lugn takt och det var mycket att se på vägen. Fick gå in billigare då jag är över 65, vilket inte är helt självklart överallt. Många ställen kräver att man har ett pensionärskort utfärdat av australiensiska staten. Startade med guidad tur på två mindre krigsfartyg och en ubåt. Alla hade varit i bruk tills slutet av 90-talet. Tyvärr så fanns inte det fartyg jag ville se helst, HMB Endeavour. Fyra gånger per år så seglas den till Tasmanien, där den var just nu.
Men det fanns mycket att se i övrigt angående HMB Endeavour, läste en del om Daniel Solander som var med på den första resan 1770. Han var mycket språkkunnig och mycket känd i England på den tiden, det fanns ett uttryck angående honom i England som lyder "Throw him where you will - he swims". Vilket menas att han klarar sig alltid. Som vanligt vad det mycket att se om de båda världskrigen, olika fartyg som tog soldater till krigen men det fanns mycket annat att se också. Mitt upp i allt får jag ett meddelande från Daniel, som frågade om jag vill gå på teater i kväll, vilket lät trevligt.
Gick sedan på stan och tittade i lite, kom till Circular Quay där jag köpte en öl och njöt av tillvaron.
Daniel och Ryann hade gått runt på stan och hittat en affär där Daniel köpte en kockrock i svart plus lite andra köksprylar. Värmebeständiga slickepottar, såsflaskor, spritspåsar med en uppsättning spritsar och en extra uppsättning knappar till rocken, eftersom de alltid kommer bort förr eller senare. Man kan aldrig få för lite prylar.

Vi hade bestämt av vi skulle ses vid teatern omkring 17.30 för att äta mat innan, alla var lite sena av olika anledningar. Vi var där kl. 18 och började med en öl medan vi väntade på maten. Pjäsen handlade om en killes identitetskris som efter att ha levt i ett förhållande med en man i sju år träffar en kvinna som har får känslor för. Man får sedan följa deras kris genom det som först ses som en otrohetsaffär till vad som senare visar sig vara betydligt mer djupt rotat i den unge killens känsloliv. Pjäsen sätts upp som en del av Mardi Gras-firandet här i Sydney som pågår mellan 20 feb till 8 mars.

No comments:

Post a Comment